Gelukkig en gezond 2019!

Gelukkig en gezond 2019!

Januari 2019, de feestdagen achter de rug. Gezellig gehad met vrienden en familie ? Lekker gegeten, rustig aan gedaan ?

Hopelijk heeft iedereen ervan genoten !

Misschien neemt u nu de tijd om weer eens over gezond bewegen na te denken en die gedachten om te zetten in concrete plannen.
Wat gezonder eten, wat minder zitten, lekker in beweging komen…

Denk dan bijvoorbeeld eens aan wandelen ! Wandelen is misschien wel de meest onderschatte vorm van beweging. Terwijl wandelen enorm veel goede effecten heeft op onze gezondheid:

  1. Goed voor spieren en botten

Allereerst is wandelen goed voor uw spieren en botten. Het maakt ze sterker en daardoor verlaagt de kans op het ontwikkelen van osteoporose (botontkalking). Tijdens het wandelen gebruikt u uw spieren. Vooral de grote spiergroepen in uw benen, billen en rug. Door te wandelen worden de botten frequent belast. Ze worden hierdoor sterker en u bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Daarnaast is het ook goed voor het kraakbeen;  het elastische weefsel tussen de botten.

  1. Goed voor hart en bloedvaten

Iedere dag minstens dertig minuten lopen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als mensen één uur per week actief zijn.

  1. Goed tegen diabetes

Iedere dag lopen of wandelen geeft een lager risico op diabetes type 2. Het verlaagt niet alleen het risico op het ontwikkelen van diabetes. Ook als je diabetes hebt, is het goed om te wandelen. Dit is onder andere gebleken uit onderzoek van het Radboud umc.

  1. Goed voor de hersenen

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

  1. Goed voor de longen

Wie regelmatig wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Was een van uw andere goede voornemens om te stoppen met roken? Door te gaan wandelen leidt u uw aandacht af en zorgt u ervoor dat uw longen en uw lijf sneller herstellen. Het zal u helpen om vol te houden met stoppen met roken.

  1. Goed tegen depressie

Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af. Tijdens het wandelen dwarrelen gedachten door je hoofd terwijl je in het hier en nu vooruit komt. Letterlijk!

  1. Goed voor de nachtrust

Wandelen én daglicht is goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter gaat lukken. Ook de kwaliteit van je slaap zal verbeteren.

  1. Goed tegen overgewicht

Doordat je tijdens het wandelen je grote spiergroepen gebruikt verbruik je tijdens (en na het wandelen) meer kilocalorieën. Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.
NB Met hardlopen/joggen verbrand je maar 15 cal/km meer dan met wandelen (afhankelijk van een aantal factoren). En wandelen is minder blessuregevoelig en heel laagdrempelig !

  1. Goed voor de spijsvertering

Bewegen en dus ook wandelen stimuleert de spijsvertering en voorkomt verstopping van de darmen. Dat werkt door voor uw hele lijf. Als uw spijsvertering goed is worden de voedingsstoffen uit uw voedsel optimaal opgenomen en gebruikt in uw lijf. Dat zult u na een paar weken zien in uw huid en haar. Mensen gaan vanzelf zeggen “wat ziet u er goed uit!”.

 

Door eenmalig een wandeling te maken treden deze effecten op de gezondheid natuurlijk niet meteen op. Maar als u regelmatig gaat lopen en wandelen zult u de voordelen ervan merken. Start vandaag nog, want wat u wel meteen merkt, is het positieve effect op uw humeur!

Kunt u een steuntje in de rug gebruiken bij de start ? Niet zo gek, want onze leefomgeving maakt het ons soms ook wel moeilijk. Dit is voor iedereen herkenbaar…  Heeft u gezondheidsproblemen waardoor wat extra hulp of aangepaste tips nodig zijn ?

In mijn werk bij Fysiotherapie OpMaat heb ik en hebben mijn collega’s dagelijks te maken met mensen met gezondheidsproblemen die denken dat bewegen niet (meer) voor hen is weggelegd. We zien ook vaak dat mensen bang zijn voor blessure’s of pijnklachten. We werken samen om daarvoor oplossingen voor aan te reiken.

Een van mijn specialisaties, het begeleiden van cliënten met hart/vaatproblemen en etalagebenen, is daar zelfs speciaal op gericht. En wat is het dan prachtig als cliënten zelf ervaren hoeveel er nog of weer mogelijk is met gerichte training, zo nodig tips en oefeningen en vooral enthousiasme en een scheutje doorzettingsvermogen !

Dus, kom in beweging ! Doe het vandaag nog, laat u niet weerhouden door uw innerlijke ‘ja-maar’ stem… Vraag hulp en zoek ondersteuning, samen staat en gaat u sterker.

Wij staan niet alleen klaar, maar lopen heel graag een stukje mee !

 

Met vriendelijke groet,

Evelien Kuijt.

 

 

Informatie: er is heel veel onderzoek gedaan en geschreven. Kijk maar eens op:

 

www.wandeltraining.nl

www.claudicationet.nl

www.hartstichting.nl/gezond-leven

https://www.youtube.com/watch?v=aUaInS6HIGo