Lage rugklachten

Fysiotherapie helpt

Voor lage rugpijn is in 9 van de 10 gevallen geen specifieke oorzaak aantoonbaar. Slechts zelden is er bij lage rugpijn sprake van een beschadiging van de rug of van een hernia.

De pijn in de onderrug staat het meest op de voorgrond. Eventueel kan deze uitstralen naar de bilregio en/of in het bovenbeen. De pijn kan verergeren door bepaalde houdingen, bijvoorbeeld tijdens langer zitten of tijdens bewegingen zoals tillen en het veranderen van houding. Er kan sprake zijn van ochtendstijfheid.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Fysiotherapie en manuele therapie kunnen het herstel van lage rugklachten bevorderen. De therapeut kan u uitleg geven over het klachtenbeeld en u vertellen hoe u het beste met de klachten om kunt gaan. Hij kan in overleg met u een plan opstellen om het herstel van de lage rugpijn te bespoedigen. De behandeling kan naast het geven van adviezen bestaan uit het oefentherapie en/of het losmaken/beter laten bewegen van de gewrichten in de onderrug. De fysiotherapeut zal dit doen met massagetechnieken en eventueel apparaten gebruiken om zijn behandeling te ondersteunen. Bij Fysiotherapie OpMaat doen wij dit zonodig als aanvulling op uw behandeling.

Veel klachten verbeteren o.i. stabiliserende oefentherapie (core stabiliteit). Daarnaast hebben wij een methode ontwikkeld waarbij u kunt voorkomen dat er ochtendstijfheid in de rug op treedt.

Oedeem Lymfedrainage
Lage rugklachten

Hoe vaak komt lage rugpijn voor?

Lage rugpijn is een van de meest voorkomende klachten van het houdings- en bewegingsapparaat. 60 tot 90% van de bevolking krijgt ooit te maken met rugklachten.

Adviezen:

Probeer zo snel mogelijk in beweging te komen, ook al is bewegen in eerste instantie pijnlijk en voelt het prettiger om de rug niet te bewegen. Bij lage rugpijn is bewegen niet schadelijk, dit kan het herstelproces juist versnellen! Te lang niet bewegen zorgt voor stijfheid, zwakkere spieren, een verminderde conditie en is niet goed voor uw psychologische gesteldheid. Bewegen is goed! Maar de dosering is nog belangrijker; teveel beweging zal avenrechts werken! Wij kunnen u hierin goed adviseren.
Pijnstillers kunnen helpen om makkelijker in beweging te komen bij lage rugklachten. Probeer uw dagelijkse activiteiten, zo nodig aangepast, zo snel mogelijke weer te hervatten en zeker niet langer dan 2 dagen bedrust te nemen! Let er daarbij op dat u niet te lang in dezelfde houding blijft en regelmatig beweegt tussendoor. Wandelen is een prima activiteit om de rug soepel te houden.

Het maken van röntgenfoto’s van de lage rug is meestal niet zinvol omdat er op de foto’s geen oorzaak aantoonbaar is. Alleen in de zeldzame gevallen waarbij gedacht wordt aan een beschadiging van de lage rug of aan een hernia kan een foto of scan zinvol zijn.

Hoe kan ik voorkomen dat ik weer lage rugklachten krijg?

Helaas kunt u nooit helemaal voorkomen dat u in de toekomst weer een keer lage rugklachten krijgt. Als u regelmatig korte perioden van lage rugklachten heeft is het zinvol om een afspraak te maken met de fysiotherapeut. Hij kan u adviezen geven om te voorkomen dat de klachten terug komen en specifiek naar uw persoon kijken wat u doet in het dagelijks leven dat deze klachten iedere keer weer terug komen. Daarnaast kunt u de kans hierop verkleinen door:

– regelmatig te bewegen zodat u lichamelijk fit blijft.

– de buik en rugspieren op de juiste wijze te trainen.

– werk waarbij u veel moet bukken en draaien of te maken hebt met trillingen zoveel   mogelijk te vermijden. Of zorgen dat u hierbij de juiste houding heeft zodat u uw rug zoveel mogelijk ontlast.

Neem contact met ons op