10 Tips bij enkelpijn

Hier kun je tips lezen over wat je kunt doen bij acute enkelklachten.

Wil je eerst wat algemene informatie over enkelklachten? Klik dan hier.

Manuele therapie

Tip 1 tot en met 5: Enkelpijn in de acute fase

1. Leg een drukverband aan om de zwelling niet verder te laten toenemen. Daardoor ervaar je minder druk op de enkel en minder enkelpijn.
  2. IJs op de enkel, om de enkelpijn te dempen. LET OP: leg een handdoek tussen het ijs en enkel! Laat het ijs pak 15 tot 20 minuten liggen en herhaal dit 1 tot 3 keer per dag.
  3. Leg je been hoog. Het werkt al als je voet gelijk is met je heup. Ook zo neemt de druk op je enkel af en heb je minder enkelpijn.
  4. Probeer, op geleide van de enkelpijn, de enkel actief te bewegen. Haal voorzichtig je tenen naar je toe. Blijf hierbij echt binnen de pijngrens. Anders maak je je enkelpijn alleen maar erger.
  5. Het smeren van Spiroflor of het gebruik van Arnica kan helpen om de natuurlijke processen te ondersteunen.

Tip 6 tot en met 9: Enkelpijn na de acute fase

1. Start voorzichtig met het belasten van je enkel. Let hierbij goed op dat je enkelpijn niet weer toeneemt. Gebruik eventueel krukken. Als je advies wilt over hoe je de krukken goed kunt gebruiken mag je altijd even een afspraak maken. Dan oefenen we dat even samen.
  2. Bij enkelpijn kan het helpen om je enkel te tapen. Ook hiervoor moet je even naar de praktijk komen. Of tapen nodig is, is afhankelijk van het herstel. Als je vaker door je enkel gaat is het zonder meer verstandig om een paar afspraken te maken. Je banden en pezen zijn dan dusdanig opgerekt dat het risico groot is dat het snel weer gebeurt.
  3. Blijf je klachten houden? Dan kunnen wij je begeleiden bij sporthervatting. Taipio Wolfjager is master sportfysiotherapeut en kan je goed adviseren om de belasting van je enkel rustig op te bouwen zodat jij niet steeds last houdt van enkelpijn.

Maak direct een online afspraak

Heb je nog vragen over enkelpijn?

Met onze tips voor enkelpijn kun je in de regel acute enkelklachten opvangen. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat onze adviezen niet goed genoeg helpen.  Dus onze top nummer 9: Blijf niet te lang doorsukkelen met je enkelpijn. Als je na een paar dagen nog steeds last houdt dan is het echt belangrijk dat je even een afspraak maakt in de praktijk.

Hieronder kun je direct een afspraak maken op een van onze locaties. Taipio Wolfjager, Johan Horst, Erik Edelenbosch, Jim Paul Terlingen en David Kengen zijn zelf actieve sporters en hebben veel ervaring in enkelletsel. David Kengen en Jim Paul Terlingen kunnen een echo maken van je enkel zodat je meteen precies weet wat er aan de hand is.

Online fysiotherapie voor enkelklachten

Ook enkelklachten kunnen wij goed behandelen via een online consult. Of je nu naar de praktijk komt of je fysiotherapeut spreekt via een online fysiotherapie consult; wij geven een goede invulling aan je behandeling. Een combinatie van behandelingen in de praktijk en via online fysiotherapie consulten is heel goed mogelijk. Op die manier hoef je niet iedere keer naar de praktijk te komen. Door de verschillende Lockdowns zijn wij goed geworden in behandelen via een online consult. Zo kunnen we ook online een intake afnemen en advies geven. Als het dan voor vervolgbehandelingen nodig is dat je naar de praktijk komt dan kan dat ook bij een praktijk bij jou in de buurt.

Tip nummer 10: Stel je vraag via WhatsApp

Weet je niet of het wel echt nodig is om een afspraak met een fysiotherapeut te maken voor jouw enkelklachten? Wil je misschien een korte vraag stellen over een klacht waar je last van hebt? Wij zijn bereikbaar via WhatsApp voor al je vragen. Een van onze fysiotherapeuten neemt in zo’n geval de tijd om je vragen te beantwoorden, helemaal gratis. De fysiotherapeut belt je zo nodig terug op een afgesproken tijdstip om je vraag rustig door te spreken. Klik hieronder op de knop “WhatsApp” om direct het gesprek aan te gaan met een van onze fysiotherapeuten.