Frozen Shoulder

Wat is een Frozen Shoulder?

Een Frozen Shoulder is een veel voorkomende aandoening. “Frozen shoulder” (capsulitis adhaesiva/adhesieve capsulitis) betekent letterlijk vertaald uit het Engels “bevroren schouder”. De Engelsen hebben het deze term gegeven omdat de schouder haast niet meer bewegen kan. Er is een forse stijfheid van het schoudergewricht. Dit kan gepaard gaan met hevige pijnklachten, waardoor de arm niet of nauwelijks meer gebruikt kan worden om te heffen of te draaien.

Bij een frozen shoulder is er sprake van een ontsteking in het schoudergewricht. Als gevolg daarvan gaat het kapsel om het gewricht krimpen en verdikken. Daardoor wordt de schouder stijf, zodat het niet meer alle bewegingen kan maken. Dit betekent dat ook de arm minder goed gebruikt kan worden. Het verrichten van alledaagse activiteiten, zoals wassen, aankleden en koken, kunnen daardoor moeilijker of zelfs onmogelijk worden.

Schouderpijn
overige klachten

Wat kunnen wij doen aan een Frozen Shoulder?

Fysiotherapie kan het herstel van een Frozen Shoulder op verschillende manieren bevorderen. Een therapie die heel goed werkt bij een langer bestaande Frozen Shoulder is Trigger Point Massage. Peter Verweij geeft deze therapie op de diverse locaties van onze praktijk. Dit geeft in veel gevallen heel snel resultaat. Op dit filmpje kun je zien wat de behandeling inhoudt.

Door de juiste plaatsing van de vingers en de juiste kracht op de schouder komt er weer beweging in een schouder die heel lang “bevroren” is geweest. Natuurlijk zijn dit geweldige technieken! Je dient er wel rekening mee te houden dat je daarna nog behandelingen nodig hebt om het herstel door te voeren en te behouden. Wij stellen samen met jou een oefenprogramma op om de schouder(gordel) spieren te versterken. Een combinatie van oefeningen en mobilisatie van de schoudergordel heeft een positief effect op schouderpijn. Oefenen kan prima thuis. Als je lid bent van Sportcity kunnen wij je oefenprogramma integreren in je wekelijkse sportbeoefening.

Maak direct een online afspraak

Hoe vaak komt een Frozen Shoulder voor?

Frozen shoulder is een aandoening waarbij het schoudergewricht in een abnormale positie komt en moeilijk te bewegen wordt, wat pijn veroorzaakt. Frozen shoulder was vroeger een aandoening die de meeste mensen alleen kenden uit de film Groundhog Day. Frozen Shoulder is echter een van de meest voorkomende oorzaken van langdurige schouderpijn bij volwassenen.

Frozen shoulder komt niet vaak voor. Naar schatting treft het 1-3% van de wereldbevolking op enig moment in hun leven. Frozen Shoulder is een blessure aan de rotator cuff spieren en pezen, die zich rond je schoudergewricht bevinden. Het kan mensen op elke leeftijd treffen, maar het komt vaker voor bij vrouwen ouder dan 40 jaar. Het goede nieuws is dat het met goede behandeling meestal binnen 6 maanden verdwijnt.

Adviezen bij Frozen Shoulder

De eerste stap is om te proberen van de pijn af te komen door warmte of ijspakken aan te brengen. Het is ook nuttig om ’s nachts lichte druk uit te oefenen met de vingers op de achterkant van het schouderblad, zodat het comfortabeler is tijdens het slapen. Als deze stappen niet werken moet je een art raadplegen, maar het is waarschijnlijker dat deze adviezen al enorm kunnen helpen.

Met hulp van een arts en eventueel een fysiotherapeut kunnen de volgende stappen ondernomen worden: een vroege diagnose en behandeling, voorzichtige revalidatie oefeningen, geleidelijk bereik van mobiliteit en kracht in de schouder en waar nodig passende medicatie.

Online fysiotherapie

Ook frozen shoulder kunnen wij goed behandelen via een online consult. Of je nu naar de praktijk komt of je fysiotherapeut spreekt via een online fysiotherapie consult; wij geven een goede invulling aan je behandeling. Ook een combinatie van behandelingen in de praktijk en via online fysiotherapie consulten is heel goed mogelijk. Op die manier hoef je niet iedere keer naar de praktijk te komen. Door de verschillende Lockdowns zijn wij goed geworden in behandelen via een online consult. Zo kunnen we ook voor een Frozen Shoulder online een intake afnemen en advies geven. Als het dan voor vervolgbehandelingen nodig is dat je naar de praktijk komt dan kan dat ook bij een praktijk bij jou in de buurt.

Online fysiotherapie consulten worden door alle zorgverzekeraars vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Wil meer informatie over een online fysiotherapie consult? Kijk dan hier.